Een mooie media term is “fact checking” Het houdt simpelweg in dat je onderzoek pleegt naar hetgeen iemand beweert, voordat je het in de openheid brengt. Zo voorkom je dat je iets hardop roept waar weinig van blijkt te kloppen. Het is iets waar de mainstream media budget en planning voor heeft. Of ze het ook doen, daar valt nog aan te twijfelen. Links en rechts zie ik wel “beschuldigingen” dat nieuwe media het zeker niet zou doen. Ik weet zeker dat nieuwe media inderdaad weinig tot geen fact checking doen en wel om onderstaande redenen:
- Nieuwe media is in handen van particulieren, die hun baan nog nodig hebben om in deze moeilijke overgangsperiode niet op te vallen voor kwaadwillenden. Ze hebben er dus geen tijd voor.
- “Feit” blijft een hoogst subjectief concept, waarvan we weten dat er veel mensen met macht en geld zijn die hun invloed er op uitoefenen.
- Het biedt weinig meerwaarde. Nieuwe media gaat over het blootleggen van de werkelijke wereld, die lang met leugens verborgen is gehouden. Als er maar 10% klopt van de informatie in de nieuwe media, moet er toch gehoor gegeven worden.
Het komt er op neer dat deze nieuwe media zo veel mogelijk probeert te delen, om iedereen wakker te maken zodat ze de juiste vragen gaan stellen. Het geeft mensen in ieder geval de gelegenheid voor zichzelf te gaan denken. Uiteindelijk zal eerder 90% van de zaken in de nieuwe media kloppen. Natuurlijk zijn er fantasten bij, die heb je overal. Het mooie is dat als iedereen met elkaar gaat communiceren, er voor elk stuk wel iemand in de buurt is met een praktijkvoorbeeld dat er gestalte aan geeft.
We worden allemaal wijzer van nieuwe media en dat is een uitstekende ontwikkeling. Het verhoogt onze alertheid, en zorgt voor terechte vragen die we vroeger niet stelden omdat we zo opgevoed zijn.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten